Graphic

Grafika dla każdego


#1 2008-07-23 22:01:23

Shinsou

http://www.imagic.pl/public/6797/ranga_admin.jpg

Zarejestrowany: 2008-06-14
Posty: 115
Punktów :   

Animowany userbar z wykorzystaniem Gap

Pracę zacznij od stworzenia userbara, na którym chcesz uzyskać animację. Nie będę się tu rozpisywał jak wyprodukować ubka. Na forum jest kilka tutoriali na ten temat więc zapraszam do lektury.
Musisz też wybrać obraz, który będziesz animował(a). Może to być render lub rysunek o takim samym tle jak userbar. Grafiki użyte w tutorialu możesz zobaczyć poniżej.

http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/usek.png
http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/ican.png

Pamiętaj, że wynik końcowy to animowany obraz w formacie GIF. Warto więc grafiki używane do budowy animacji zapisać najpierw do powyższego formatu i sprawdzić czy nie straciły zbyt dużo na jakości. Unikniesz w ten sposób rozczarowania na końcu pracy.

1.    Utwórz folder na potrzeby animacji i nazwij go np. animacja.
2.    Userbar zapisz jako userbar_001.xcf w folderze animacja.
3.    Otwórz też wybrany obiekt do animacji. W moim przypadku to obiekt_animowany_1.xcf.
4.    W obrazie userbar_001.xcf z menu Video wybierz Duplicate Frames....
5.    W oknie Duplikowanie ramek (Duplicate frames) w opcji N razy (N-times) wpisz 150 przez co uzyskasz 150 klatek animacji.

http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/01.png
6.    Teraz z menu Video wybierz Move Path....

Otworzy się okno Ścieżki ruchu (Move Path). Czerwonymi ramkami zaznaczyłem opcje używane przy tym tutorialu.

http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/02.png
7.    Obraz źródłowy (Source Image/Layer) „A” – ustaw obiekt, który będziesz animował(a) (obiekt_animowany_1.xcf).
8.    Tryb kroku (Stepmode) „B” ustaw na Brak (None).
9.    Zaznacz opcję Instant Apply „K” – uaktywnia widok obrazu źródłowego w podglądzie (Preview).

Ponieważ animowany obiekt ustawia się automatycznie przy lewej i górnej krawędzi animacji, co nie zawsze musi nam odpowiadać, można przesunąć go w prawo i dół zmieniając parametr X i Y „D1, D2”w opcji Aktualny punkt (Current point) „C”. Jeśli się na to decydujesz to w w tym tutorialu jest to wielkość odpowiednio 40 i 15 pikseli.

10.    W opcji Aktualny punkt (Current point) „C” ustaw parametr X „D1” na 40.
11.    Parametr Y „D2” ustaw na 15 i wciśnij Enter.

Najbezpieczniej jest wpisywać wielkości parametrów nie używając suwaków.

12.    Teraz musisz dodać drugi punkt animacji klikając na Dodaj punkt (Add Point) „H”.
13.    W opcji Aktualny punkt (Current point) „C” ustaw parametr Y „D2” na -150.

Wielkość parametru Y „D2” zależna jest od wysokości animowanego obiektu, a także od tego jak wysoko chcesz podnieść przesuwany obraz. W niniejszym tutku zdecydowałem się na przesunięcie obiektu aż do jego dolnej krawędzi.

Teraz należy przesunąć obiekt do dołu. W tym celu dodaj kolejny punkt animacji.

14.    Kliknij Dodaj punkt (Add Point) „H”.
15.    Parametr Y „D1” ustaw na -30.

Oryginalny tutorial zakładał jeszcze zanikanie animowanego obrazu.

16.    Kliknij Dodaj punkt (Add Point) „H”.
17.    Suwak Zanikanie (Opacity) „E” ustaw na 0.
18.    Kliknij Dodaj punkt (Add Point) „H”.

Piąty punkt animacji mógłby wydawać się zbędny, ale by móc edytować Ramki kluczowe (Current Point) „C” czwartego punktu animki jest on konieczny.
Teraz musisz określić numery klatek (Ramki kluczowe), na których będą się kończyć kolejne, wcześniej dodane punkty animacji.

19.    Klikaj w Poprzedni punkt (Prev Point) „I” do momentu, kiedy w opcji Aktualny punkt (Current Point) „C” będziesz widzieć drugi punkt animacji, Aktualny punkt [ 2] z [ 5] (Current Point [ 2] of [ 5]).
20.    Ustaw Aktualny punkt (Current Point) „C” na 40 dla drugiego punktu animacji i wciśnij Enter.
21.    Teraz kliknij w Następny punkt (Next Point) „J”.
24.    Dla trzeciego punktu animacji ustaw ramkę nr 70, pamiętaj o Enter.
23.    Dla czwartego punktu animacji nr ramki ustaw na 90.

Teraz możesz obejrzeć animację.

25.    W tym celu przesuń suwak Do ramki (To Frame) „L” na pozycję 91, aby nie oglądać pustych klatek animacji.
26.    Kliknij w Podgląd animacji (Anim Preview) „M”. Otworzy się okno Animowany podgląd ścieżki ruchu (Move Path Animated Preview).
27.    Zaznacz Exact object on frames aby w podglądzie animki widzieć także tło, a nie tylko animowany obiekt.
28.    Wielkość podglądu, wyrażaną w procentach, ustaw na 100 (Scale preview).
http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/03.png
[i][b]29.    Kliknij w Ok. Otworzy się okno podglądu animacji i utworzony zostanie nowy obraz Bez nazwy.
30.    Obejrzyj animację i zamknij oba okna nie zapisując obrazu.
31.    W oknie Ścieżka ruchu (Move Path) kliknij Ok.

Tak oto dotarłeś(aś) do końca pierwszego etapu animowania userbara.

Oglądając animację zauważyłeś(aś) z pewnością, że obiekt animowany zakrywa również ramkę ubka. Kolejnym krokiem będzie więc wyeliminowanie tego zjawiska.

32.    Otwórz nowy przezroczysty obraz o wymiarach userbara.
33.    Narysuj w nim ramkę.
34.    Przejdź do obrazu userbar_001.xcf i z menu Video wybierz Move Path....
35.    W znanej ci opcji Obraz źródłowy (Source Image/Layer) „A” – ustaw obiekt (Bez nazwy.xcf) i kliknij Ok.

Ramka została dodana do wszystkich klatek animacji. Możesz więc zamknąć obraz Bez nazwy.xcf.

Teraz dodamy jeszcze animowany napis. Sposób wykonania tekstu pozostawiam twojej własnej inwencji. W tutorialu użyłem obrazu z napisem „HELLOWEEN”, czcionka Viner Hand ITC, rozmiar 20, (obiekt_animowany_2.xcf).

http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/04.png
36.    W oknie obrazu userbar_001.xcf wybierz menu Video -> Move Path....
37.    Jako Obraz źródłowy (Source Image/Layer) „A” ustaw obraz obiekt_animowany_2.xcf.
38.    Pamiętaj aby parametr Tryb kroku (Stepmode) „B” ustawić na Brak (None).

W znany ci sposób dodawaj teraz poszczególne punkty animacji.

38a.    Punt 1 – parametr X=50, Y=-1
38b.    Punt 2 – parametr X=50, Y=-1, Zanikanie (Opacity) ustaw na 0, Ramka kluczowa (Current Point)=20.
38c.    Punt 3 – parametr X=50, Y=-1, Zanikanie (Opacity) ustaw na 0, Ramka kluczowa (Current Point)=70.
38d.    Punt 4 – parametr X=50, Y=-1, Zanikanie (Opacity) ustaw na 0, Ramka kluczowa (Current Point)=90.

39.    Obejrzyj animację, pozamykaj zbędne okna i kliknij w oknie Ścieżka ruchu (Move Path) Ok.

Teraz należy usunąć nadmiar klatek animacji. Należy wyrzucić ramki od numeru 91 do 151. Są na to dwa sposoby. Możesz przejść do folderu animacji i usunąć nie potrzebne klatki, lub otworzyć w GIMP'ie klatkę nr 91. Jeśli zdecydowałeś(aś) się na pierwszy sposób przejdź od razu do punktu 42 tutoriala, jeśli na drugi sposób to patrz punkt 40 tutka.

40.    W obrazie userbar_091.xcf wybierz Video -> Delete frames....
41.    W oknie dialogowym usuwania ramek przesuń suwak maksymalnie w prawo, czyli do 151 klatki i wciśnij Ok.
42.    Zamknij okno obrazu, którego nazwa automatycznie zmieniła się na userbar_090.xcf.
43.    W oknie obrazu userbar_001.xcf z menu Video wybierz Frames to Image....


http://kifer.gimpuj.info/grafika_tutki/animowany_userbar/05.png
44.    W oknie Ramki do obrazu (Frames to Image) zmień w opcji Nazwa bazowa warstwy (Layer Basename) wpis frame_[######] (41ms) na frame_[######] (100ms) i kliknij Ok. Zabieg ten wydłuży czas wyświetlania klatek animacji.

Powstanie nowy obraz Bez nazwy.

45.    Wybierając menu Filtry -> Animacja -> Playback... możesz obejrzeć animację.
46.    W oknie obrazu Bez nazwy wybierz Filtry -> Animacja -> Optymalizuj (różnica).

Powstanie kolejny obraz Bez nazwy.

47.    Zamknij poprzedni Bez nazwy, a dopiero co powstały obraz zapisz jako dowolna nazwa.gif.
48.    W oknie eksportu pliku zaznacz opcję Zapisz jako animację

...i to już koniec.
Możesz zacząć podziwiać wyniki swojej pracy.


http://img297.imageshack.us/img297/3489/userbarpe3.png
http://img106.imageshack.us/img106/4324/graphicmotionsrb6.jpg

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl